Widzisz wiadomości znalezione dla frazy: Biuro Rachunkowe FISKUS
Temat: podstawa prawna odpowiedzialności biura rachunkowego Biuro rachunkowe może odpowiadać tylko z odpowiedzialności cywilnej, bo karnie - skarbowo odpowiadasz zawsze Ty jako podatnik, a fiskusa nie interesuje czy deklaracje wypełniasz sama czy komuś to zlecasz, szukaj podstawy w kodeksie cywilnym, wydaje mi się że termin to 2 albo 3 lata tak jak sprawy z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej. Temat: Artykuł z gazety prawnej Gazeta Prawna" alarmuje, że podatnicy coraz częściej muszą płacić za błędy księgowych i doradców. Dziennik tłumaczy, że w efekcie przedsiębiorcy muszą płacić wysokie zaległe podatki wraz z odsetkami. Gazeta pisze, że jednym z powodów jest fakt prowadzenia ksiąg rachunkowych i doradztwa podatkowego przez osoby bez uprawnień. Dziennik podaje przykład jednego z przedsiębiorców, który znalazł błedy w 153 fakturach, sporządzonych przez biuro rachunkowe. W rezultacie musiał zapłacić prawie 250 tysięcy podatku wraz z odsetkami. "Gazeta Prawna" pisze, że znaczna część biur rachunkowych popełnia błędy równiez we własnych rozliczeniach z fiskusem. Na 31 kontroli skarbowych, przeprowadzonych w biurach rachunkowych na przełomie 2004/2005 roku, nieprawidłowości podatkowe stwierdzono aż w 13 przypadkach . Temat: Licencja na fotografowanie Zawsze możesz wystawić fakturę na osobę prywatną, ja zawsze prosze o NIP takiej osoby, żeby nie było podejrzeń że wystawiam sztuczne faktury na fałszywe osoby. Wielokrotnie kupując przez neta, dostawałem faktury na swoje nazwisko bez numeru NIP, więc pewnie jest i taka możliwość Ogólnie masz się rozliczyć z fiskusem jeśli chodzi o podatek VAT, czy zrobisz to za pomocą paragonów, czy faktur, zależy od Ciebie. Wiem też, że bezproblemowo wystawisz paragony niefiskalne za pomocą komputera i drukarki, nie musisz mieć kasy, ale jak to później zrobić z paragonu niefiskalnego, paragon fiskalny bez kasy fiskalnej - nie wiem.... Podejdź do jakiegoś biura rachunkowego, powiedz że chcesz firmę otworzyć i prawdopodobnie wybierzesz ich biuro do rachunkowości, a później spytaj co jak i dlaczego. Dostaniesz wszystkie odpowiedzi, a biuro wcale się nie obrazi jeśli więcej się u nich nie pojawisz Temat: Gramy! Osoba pode mną (The person beneath me) Wyprzedziłeś mnie, Palpi, ale i tak wrzucę swój adres, bo już blotkę napisałam Ja mam tylko dwóch stałych czytelników, ale za to jakich Jednak korzystając z okazji, zapraszam wszystkich! http://abramasia.blog.onet.pl/ Nie jestem mściwa. Nie chce mi się Osoba pode mną umie sama rozliczyć się z fiskusem i nie potrzebuje pomocy złodziejskich biur rachunkowych. Temat: Przedsiebiorstwo jednoosobowe W książce przychodów i rozchodów ewidencjonujesz przychody netto i koszty netto. Netto oznacza, że przychody i rozchody zapisuje się bez podatku VAT. Różnica między przychodami i kosztami jest dochodem, od którego płaci się podatek dochodowy. Z przychodami zwykle nie ma wiekszych kłopotów przy ewidencjonowaniu, ale co do kosztów to trzeba miec troche pojecia, co może być zaewidencjonowane jako koszt uzyskania przychodu, bo nie każdy koszt jest traktowany przez fiskusa jako koszt uzyskania przychodu. Warto trochę poznać te zasady, albo zlecić prowadzenie KPiR do któregoś z biur rachunkowych. Osobną sprawa jest rozliczenie comiesięczne podatku VAT i jesli prowdzisz DG tylko na terenie RP, to musisz składać deklarację VAT-7 w terminie do 25 następnego miesiąca, za który jest składana deklaracja VAT-7. Te 150 zł, o których piszesz to płacisz wtedy, jeśli decydujesz się zostać płatnikiem VAT. Temat: Stary dobry DOS wraca!!!!!!!!! Subject: Re: Stary dobry DOS wraca!!!!!!!!! DOS nie wraca , przynajmniej u mnie ... bo jest caly czas od dawna ;-) Tez ale juz niedlugo bo albo mam sie zwolnic albo wdrazac Windows 2000 Server zamiast NetWare 3.12 (oprogramowanie client'a pure DOS).
Temat: PILNE-z myślnikiem, czy bez? Chyba za szybko podziękowałem za pomoc, bo wątek się rozwinął ,)). Chodziło mi o kancelarię, która głównie zajmuje się podatkami (szeroko pojętymi) oraz pomocy prawnej, która coraz częściej jest niezbędna w kontaktach z fiskusem. Oczywiście można posłużyć się popularną nazwą "biuro rachunkowe", lecz moim zdaniem, nie oddaje ona tak naprawdę zakresu działania. Mam nadzieję, że choć trozkę przybliżyłem Wam specyfikę mojego dylematu. Pozdrawiam Temat: Zakładanie działalności gospodarczej... Bukary, czy to ma byc Twoje jedyne źródło dochodu? Tak. Czy opłaca mi się zakładać działalność gospodarczą? Robiłbym korektę tekstów, za co dostawałbym - powiedzmy - średnio 2500 zł miesięcznie. Ile by mi z tego zostało po załatwieniu wszystkich comiesięcznych formalności? Najważniejsze w tym wszystkim jest zgłoszenie do skarbówki, bo musisz wtedy wybrać formę opodatkowania - książka przychodów czy ryczałt (albo inne formy), czy będziesz płatnikiem VAT... Ale to już polecam doczytać w necie, np. www.twoja-firma.pl Jaką formę opodatkowania byś w mojej sytuacji polecał? Ja nie mam o tym zielonego pojęcia. No i bedziesz musiał się co miesiąc rozliczać z fiskusem i płacić ZUS. Ja papierologię zleciłem pani księgowej z biura rachunkowego. Robię tylko przelewy i podpisuję się pod deklaracjami. Ile taka pani bierze średnio za robotę papierkową? Z góry dzięki wszystkim za pomoc! Prosiłbym o szybkie odpowiedzi, bo muszę o wszystkim zdecydopwać w ciągu kilka najbliższych dni... Temat: PILNE-z myślnikiem, czy bez? Chyba za szybko podziękowałem za pomoc, bo wątek się rozwinął ,)). Chodziło mi o kancelarię, która głównie zajmuje się podatkami (szeroko pojętymi) oraz pomocy prawnej, która coraz częściej jest niezbędna w kontaktach z fiskusem. Oczywiście można posłużyć się popularną nazwą "biuro rachunkowe", lecz moim zdaniem, nie oddaje ona tak naprawdę zakresu działania. Mam nadzieję, że choć trozkę przybliżyłem Wam specyfikę mojego dylematu. przyszło mi wtedy do głowy, że może chodzić o kancelarię zajmującą się tylko prawem podatkowym; jak widzę słusznie. Temat: Jak prawnie wprowadzic kase do firmy???
Temat: Jak prawnie wprowadzic kase do firmy??? | Ktos podpowiedzial, ze mozna wziac zaliczke na poczet sprzedazy od | kontrahentow. | Czy sa jakies inne mozliwosci? | Aha, zwiekszenie kapitalu nie wchodzi w gre. Jest cos takiego jak "Wplata wlasna udzialowca". Nie jest to porzyczka, Temat: Stary dobry DOS wraca!!!!!!!!!
JK Temat: Dzialalnosc gospodarcza prowadzona przez malzonkow
pozdr Temat: POLUSA - opinie Najpierw co do obliczen bo dzieci wprowadzacie w blad: vat jest doliczany na koncu dzieki czemu wartosc jest 100% ceny + 16% ceny jako podatek Vat (ten niemiecki mam na mysli) czyli w efekcie otrzymujemy 116% ceny produktu czyli 1700 w przeliczeniu na nasze. Nieprawda jest ze od 1700 odejmujemy 16% i placimy tylko 84% poniewaz 16% ze 116% to nie to samo co 16% ze 100%. czyli placimy 1700*(100/116)=1465 a nie 1700*84%=1428 !!!! roznica jest wiec nie uczcie dzieci zle a teraz co do odliczania podatku w polsce: jak na razie kupujac na sklep miales farta ze was nie sprawdzili. komputer mozesz kupic na sklep bo do prowadzenia rachunkowosci mozesz... ale skaner i aparat to juz niestety nie. sa one towarem luksusowym nie zwiazanym z twoja dzialalnosci wiec jesli dopadnie cie fiskus to bedzie kara... w tej chwili aparat cyfromy moga wpuscic w koszty sobie galerie, sklepy internetowe, fotografowie, agencje reklamowe, biura architektoniczne i geodezyjne. Sklepy spozywcze niestety nie. Poza tym stworzenie folderu reklamowego nie jest pretekstem do kupna aparatu za 1-3 tys zl. Miejmy nadzieje ze nie bedziesz musia sie gesto tlumaczyc przed fiskusem o probe oszustwa. Pozdrawiam Temat: Auditor wita serdecznie na Forum dyskusyjnym Biuro rachunkowe Auditor wita serdecznie na Forum dyskusyjnym - Rachunkowość księgowość Internetowe biuro rachunkowe Nasza kancelaria księgowa umożliwi księgowania oraz wyliczenie podatkowe względem fiskusa . Skorzystajcie z naszej oferty, a przekonacie się jakie to bezproblemowe. Biuro rachunkowe S.C. A świadczy w pełni wykwalifikowane usługi, nie boi się żadnych przeciwności i jest w stanie podjąć każde zadania rozpoczynając od nieskomplikowanych zamówień, a kończąc na zaawansowanych metodach finansowych wspomaganych wielowiekowym dziedzictwem tego zawodu oraz pionierskimi metodami dwudziestego pierwszego stulecia. Mniej więcej w tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątym trzecim roku została powołana do życia rodzinna firma prowadząca rozliczenia finansowe niedużych oraz standardowych firm. Partycypantami biura rachunkowego są trzej partnerzy. Księgowość nie wybiega poza bliską rodzinę , co gwarantuje samokontrolę a także pełną rzetelność i współodpowiedzialność za przedsięwzięcia klientów, z tego względu firma świadomie praktykuje doktrynę nie zatrudniania robotników etatowych. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony: Biuro rachunkowe Bydgoszcz . Nasza witryna ma na celu pomoc podatnikom w prawidłowym oraz uczciwym regulowaniu podatków względem budżetu państwa. Pragniemy służyć naszą mądrością, autopsją jak i eksperiencją. Nowoczesne instrumenty takie jak sieć Internetu, strumieniowe transmitery danych, poczta elektroniczna są narzędziami dzisiejszych finansistów. Ta sekcja podatkowa zdoła prowadzić twoje księgi rachunkowe bez względu na to gdzie jesteś. Jesteśmy firmą twojego triumfu, wprowadzamy w życie najnowsze technologie oraz wykorzystujemy elitarną popularyzację stron sieciowych dzięki fachowym przyrządom pozycjonującym typu: Blog: praca. Centrala biura rachunkowego S.C. A mieści się w Bydgoszczy. Nasza placówka usługowa sporządza rozrachunki dla małych i typowych dłużników US. Trudnimy się wyliczaniem podatków i dalszych danin w związku z wymogami US, przygotowujemy rozliczenia z ZUS, rozliczenia etatowych i najemnych robotników fizycznych oraz kadry kierowniczej właściciela firmy, jak też zagadnienia powiązane z sekcją: biuro rachunkowe Bydgoszcz: rozliczenia podatkowe. Zapraszamy wszystkich klientów do zaznajomienia się z propozycją usługową tego oddziału rachunkowo rozliczeniowego. Temat: Witamy serdecznie - rachunkowość, księgowość Postępowe osiągnięcia scjentystyczne udostępniają łączność w dowolnym interwale przestrzeni, świat jawi się miniaturowy, na wyciągnięcie ręki. To nieistotne, że firmę masz w Warszawie, a my mamy kancelarię podatkową w Szczecinie. Firma usługowo księgowa Auditor wykonuje stuprocentowo profesjonalne usługi, nie boi się wyzwań , a także jest w mocy rozwiązać każde zlecenie począwszy od nietrudnych usług, a kończąc na zaawansowanych metodach księgowych popartych odwiecznym wzorcem rzemiosła rachunkowo księgowego i pionierskimi środkami XXI wieku. W 1993 roku była powołana do życia familijna spółka wykonująca usługowo rachunkowość niewielkich , a także standardowych firm. Akcjonariuszami biura rachunkowego są trzej współwłaściciele. Rachunkowość nie wychodzi poza bliską rodzinę , co gwarantuje dyskrecję a także całkowitą rzetelność i współodpowiedzialność za przedsięwzięcia klientów, z tego względu biuro rachunkowe intencjonalnie stosuje doktrynę nie angażowania pracowników. Zapoznaj się z naszą ofertą: biuro rachunkowe Auditor . Zarząd usług księgowych znajduje się w środkowo północnej części Polski. Kancelaria podatkowa specjalizuje się w obsłudze niewielkich , a także średnich płatników. Trudnimy się obliczaniem opodatkowania i dalszych świadczeń w związku z wymogami fiskusa, sporządzamy rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, rozliczenia zaangażowanych robotników fizycznych oraz kadry kierowniczej podatnika, a także zagadnienia związane z sektorem: księgowy księgowa, kadry i płace. Zapraszamy wszystkich klientów do zaznajomienia się z propozycją mojego biura rachunkowego. Mój serwis ma za zadanie wyręczyć dłużnika w regulaminowym , a także sumiennym wpłacaniu zobowiązań do budżetu państwa. Zamierzamy służyć naszą mądrością, rutyna a także eksperiencją. Nowoczesne urządzenia na przykład internet, strumieniowe transmitery danych, poczta elektroniczna to zaplecze obecnych księgowych. Ta kancelaria podatkowa jest w stanie nadzorować twoje deklaracje podatkowe bez względu na to gdzie jesteś. Jesteśmy biurem rachunkowym twojego triumfu, wprowadzamy w życie nowoczesne zdobycze nauki , a także wykorzystujemy wysokogatunkową popularyzację serwisów Internetowych dzięki mało dostępnym przyrządom pozycjonującym typu: Blog: firmy . auditor dnia Nie Mar 01, 2009 9:17 am, w całości zmieniany 2 razy Temat: PILNE-z myślnikiem, czy bez? przyszło mi wtedy do głowy, że może chodzić o kancelarię zajmującą się tylko prawem podatkowym; jak widzę słusznie. Czyli będą tam prawnicy trudniący się na przykład prawem karnym (morderstwami, gwałtami, kradzieżami, defraudacją, zdradami stanu, szpiegostwem itp.) oraz doradcy finansowi? Klientami będą zarówno ci, którzy zechcą się dogadać z Fiskusem, A może zamierza ta kancelaria świadczyć usługi wyłącznie W razie ewentualnej wpadki -- płaci firma ubezpieczeniowa -=- I aby było jasne -- nie wiem, jaką kancelarię otwierasz, a jedynie pytam. :) Inna sprawa/kwestia, że mogę tu być nieco nieświeży w tych informacjach. :) Temat: Zawieszenie działalności - kpir Weroniko, pozwól, że i ja dołożę swoje trzy grosze. Po pierwsze - dla fiskusa nie istnieje pojęcie "zawieszenia działalności" (tylko w przypadku karty podatkowej jest to tzw. urlop, co praktycznie sprowadza się do zawieszenia działalności - nie płacisz za ten okres podatku). Owszem, możesz zgłosić do urzędu skarbowego, że przez jakiś, określony, czas nie będziesz nic robić (coś w stylu: "nie przychodźcie do mnie na żadną kontrolę - ja nie mam nic w papierach"), ale w Twojej sytuacji radziłbym Ci podejść do tego problemu z innej strony. Otóż najważniejszy tu jest ZUS. Pytanie, które powinnaś sobie zadać to: "Czy stać mnie na płacenie ZUS-u?". A może jesteś zatrudniona mając najniższe wynagrodzenie i prowadzisz działalność? Tym lepiej byłoby. Czemu lepiej? A dlatego, mianowicie, że to u nich powinnaś wyrejestrować się z ubezpieczenia z powodu zaprzestania prowadzenia działalności (potrafią - i mają do tego prawo - oglądać księgi tych, o których wiedzą, że "zawiesili" działalność). Jeżeli, więc, jesteś zatrudniona i płacisz tylko zdrowotne nie powinnaś robić nic w tym względzie. Prowadź sobie spokojnie księgę, wpisuj koszty biura rachunkowego, ewentualne jakieś inne koszty (nijak to się ma do przychodów - nie mają one tu żadnego znaczenia), ale nie amortyzuj. Amortyzacja, niestety, "biegnie", ale nie jest Twoim kosztem. Koniecznie wypełniaj deklaracje VAT-7. A jeżeli to "zawieszenie" wystąpi już po pierwszym PIT-5, deklarację tę też musisz składać. Takie koszty przydadzą Ci się wtedy, kiedy, nagle postanowisz coś działać i zaczniesz mieć przychody. Nie wspomnę o stracie na koniec roku. Jeżeli, jednak, nie stać Cię na płacenie ZUS-u powinnaś to dobrze przemyśleć. W sytuacji, kiedy wyrejestrujesz działalność w ZUS-ie a ci spryciarze wyniuchają i zobaczą jakiekolwiek wpisy w księdze - będą Ci kazali zaplacić ZUS za te okresy. Pozdrawiam Temat: Rozliczenie podatkowe Sluchajac sobie tu na obczyznie radia Tok FM wysluchalem audycji z ekspertem od rozliczen podatkowych .... Czegos bardziej absurdalnego dawno nie doswiadczylem. Emerytki , emeryci , inwalidzi , zarzucali tego goscia jakimis pytaniami PItami , ulgami , inwalidzkimi psami , samochodami uzywanymi do kwietnia , uzyskiwanymi kryteriami ...... ABSURD !!!! Zupelnie niezrozumialymi dla mnie . Ten gosciu choc wygadany nie byl pewny jak to rozliczyc ?????? Jak to ma zrobic emertowana rodzina , lub niepismienny bezdomy ????? Kreatywnosc urzednikow stworzylo wirtualne , wyimaginowane panstwo podatkowe Proste to u nas nie jest. ale... Emerytki i emeryci nie muszą się samodzielnie rozliczać z fiskusem - robi to za nich ZUS, podobnie jak za pracowników rozliczenie sporządza pracodawca. Samodzielnie rozliczaja sie jedynie ci co prowadzą działalność gospodarczą albo mieli jakieś inne dochody oprócz pensji LUB chcą skorzystać z któreś z licznych ulg podatkowych Ten prawnik to trochę cham, ale z drugie strony z wiedza to te z towar. W Posce kilkanaście tysięcy osób nma uprawnienia doradców podatkowych. Znacznie wiecej jest biur rachunkowych, które też maja prawo sprządzać zeznania podatkowe. Do chodzi jeszcze szara strefa tego rodzaju usług - znający "pismo" robi zeznanie i inkasuje należność, a zeznanie podpisuje podatnik. Reasumując, za większość podatników rozliczenia sporządza ja pracodawcy i ZUS, a ci pozostli bez trudu znajdą znawców tematu, którzy zrobią im rozliczenie roczne. Zrobienie niezbyt skomplikownego zeznania rocznego kosztuje od 20 zł wzwyż. Na ogół skórka za wyprawke opłaca się, gdy zmniejszenie podatku jest rzędu 100 zł. Niedawno Minister Finansów przedstawił założenia reformy systemu podatkowego. Zakłada w nich zniesienie wszelkich ulg podatkowych. Jeżeli zostanie to wprowadzone, to radykalnie zmniejszy sie liczba tych co muszą sami składać zeznania roczne, a i truności w sporządzaniu takich zeznań będą mniejsze. Temat: Zakładanie działalności gospodarczej... Witam wszystkich. Nie myślałem, że na forum Thiefa mój pierwszy post będzie dotyczył złodziejskiej skarbówki i ZUS Ale akurat jestem "w temacie". Bukary, czy to ma byc Twoje jedyne źródło dochodu? Jeżeli pracujesz gdzieś na umowę o pracę, to niech pracodawca płaci ZUSy i te inne duperele. Najkorzystniej jest wtedy brać od zleceniodawcy na tłumaczenie umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich. Zleceniodawca musi wtedy zapłacić podatek w wysokości 19% od sumy umowy pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu, które w tym wypadku wynosiłyby 50% kwoty. Do ręki dostajesz wtedy 1000 - 500*0,19 = 905 pln Oczywiście roczny PIT wypełniasz uwzględniając również te dochody, bo inaczej biorą do Cragscleft Prison Jeżeli chcesz się bawić w działalność to musisz zarejestrować ją w Urzędzie Gminy (przynajmniej ja tak robiłem), wypełnić druk z danymi, nazwą firmy, przedmiotem działalności (wg klasyfikacji PKD ) i zapłacić 100 pln za kawałek papieru pod nazwą wpis do ewidencji działalności gosp. Później zgłaszasz firmę do GUS (może być pocztą), oni odsyłają Ci potwierdzenie z nadanym numerem REGON. Pozostaje Ci zgłoszenie do ZUS (jeżeli to pierwsza Twoja firma to będziesz płacił składki ze zniżką - ok. 260 pln na miesiąc) i do skarbówki, przy czym musisz przedtem jeszcze założyć firmowe konto w banku (to nie może być osobiste konto). Trzeba jeszcze wyrobić pieczątkę z danymi firmowymi. Najważniejsze w tym wszystkim jest zgłoszenie do skarbówki, bo musisz wtedy wybrać formę opodatkowania - książka przychodów czy ryczałt (albo inne formy), czy będziesz płatnikiem VAT... Ale to już polecam doczytać w necie, np. www.twoja-firma.pl No i bedziesz musiał się co miesiąc rozliczać z fiskusem i płacić ZUS. Ja papierologię zleciłem pani księgowej z biura rachunkowego. Robię tylko przelewy i podpisuję się pod deklaracjami. Temat: Ukręcili bat na księgowe Ukręcili bat na księgowe Niebawem wiele firm może stracić zatrudnione na etacie służby finansowe. Wszystko przez nowe regulacje prawne, które stawiają pracowników działów finansowych w niezwykle trudnej i stresującej sytuacji. Jeśli bowiem szef jakiejkolwiek firmy czy instytucji będzie wyjątkowo złośliwy, może obecnie zwalić całą winę za kłopoty z fiskusem na księgową. Obowiązująca od niedawna nowelizacja Kodeksu Karnego Skarbowego (KKS) zaostrzyła znacznie przepisy oraz zwiększyła odpowiedzialność osób prowadzących księgi, ewidencję i dokumentację związaną z finansami w firmach czy też instytucjach dokonujących rozliczeń wobec Skarbu Państwa. Jeśli popełnią one błąd, nawet niezamierzony - także co do interpretacji nie zawsze jasnych i jednoznacznych przepisów przepisów - słono za to zapłacą. Represyjne prawo - Represyjność prawa karnego jest większa, kary wyższe, a błahe dotąd wykroczenia skarbowe zamieniły się w przestępstwa - alarmują księgowe. Liczba ich zarzutów wobec nowej ustawy jest duża, ale otwartej wojny z fiskusem - pod nazwiskiem i z ujawnieniem firmy, w której pracują - żadna nie zamierza prowadzić. Powód jest prosty: zwykły strach. Zwłaszcza że krąg potencjalnych "kozłów ofiarnych" rośnie. W myśl nowych przepisów, za błędy odpowiada - jak sprawca - nie tylko na osoba zajmująca się sprawami gospodarczymi danej firmy, zwłaszcza finansowymi, na podstawie zawartej umowy. Odpowiada również ta osoba, która faktycznie wykonuje pewne związane z tym czynności, choć w umowie ma inny zakres obowiązków. Specjaliści wskazują też, że nie tylko ten, który pójdzie siedzieć za sprawy skarbowe, ale i ukarany grzywną figuruje w rejestrze jako skazany za popełnienie przestępstwa. Karalne stało się nie tylko niewystawienie lub niewydanie faktury lub rachunku, ale również wystawienie z uchybieniem formalnym. Do niedawna zabronione było tylko nieprzechowywanie kopii wystawionych faktur lub rachunków. Teraz karane jest również nieprzechowywanie odebranych oryginałów, wystawionych przez inne firmy. Podpaść można nie tylko za nieprzechowywanie ksiąg, jak do niedawna. Teraz grożą sankcje również wówczas, jeśli nie ma ich w miejscu wykonywania działalności, w siedzibie firmy, przedstawicielstwie lub oddziale. Jeżeli księgi są prowadzone np. przez biuro rachunkowe - mają być w miejscu określonym w umowie. Przez "księgi" rozumie się nie tylko podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz księgi rachunkowe, ale również ewidencje, rejestry, a w szczególności zapisy kasy fiskalnej. Magazyny na rolki - Jedno biuro rachunkowe prowadzi co najmniej kilka firm. Będziemy chyba musiały budować magazyny na rolki z kas fiskalnych! - skarżą się księgowe działające na własny rachunek. Do tej pory rolki te przechowywała sama firma, na przykład sklep. Inna jest także odpowiedzialność za składanie u fiskusa zgłoszeń identyfikacyjnych podatników oraz ich aktualizacji. Wykroczeniem skarbowym jest teraz podanie nie tylko danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym, ale też danych niepełnych. Wystarczy brak kodu pocztowego lub błędny kod, by ukarać księgową! Co ważne - w niektórych przypadkach wprowadzono obligatoryjne zaostrzenie wymierzanej przez sąd kary. Dotychczas posiadał on taką możliwość, ale nie miał obowiązku z niej korzystać. Teraz Temida nie będzie miała wyjścia. Sankcje są wyższe, okres przedawnienia niemal podwojony... Nic dziwnego, że niektóre księgowe rozglądają się za jakimś mniej ryzykownym zawodem. Przemysław Krukowski, prezes zarządu Fincon sp. z o.o. z Tychów Problem jest poważny, zgłaszają się z nim do nas liczne księgowe. Jeśli prowadzą samodzielną działalność, mogą wykupić ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Niestety, jeśli pracują na etacie, są w trudnej sytuacji. Nie mogą wykupić polisy w ramach ubezpieczenia. W razie kłopotów z urzędem skarbowym w zakładzie pracy – przy złej woli pracodawcy – mogą posłużyć w charakterze kozła ofiarnego. Szef może im wymierzyć karę w wysokości do trzech pensji, ponadto z ustawy karno-skarbowej mogą dostać grzywnę od 300 nawet do 8 mln złotych. Oprócz tego, że zostaną oczywiście wyrzucone z pracy jako osoby winne zaniechań, błędu czy niewłaściwej interpretacji przepisu, pracodawca będzie mógł dochodzić na drodze powództwa cywilnego odszkodowania za straty. Beata Sypuła Dziennik Zachodni Temat: Podwojne opodatkowanie w praktyce...!? Niestety podejrzewam, że 85% rodaków nie zdaje sobie sprawy ze skutków umowy podwójnego opodatkowania. Jędrzej troche bardziej świadomy zauważył,że odciagają mu 31% "podatku". Tylko nie doczytał, że podatek dochodowy stanowi 2,5% od przychodu a reszta to składki na ubezpieczenie społeczne. Nie ma takiej możliwości prawnej i matematycznej, by ktoś kto pracuje na pełny etat w Holandii nie zapłacił podatku. Osoby, które przepracowały cały rok w Holandii przy minimalnych zarobkach lub trochę powyżej z nadgodzinami mają do zapłacenia w Polsce od 2000 do 3000 euro (patrz obliczenia Janosika). Nie jest również uzasadnione odzyskiwanie podatku dochodowego w Holandii, ponieważ tak trzeba mieć uregulowany pełny podatek w Polsce. Wiele osób nie składa zeznań podatkowych lub nie ujawnia dochodów, jak również składa błędne pity odliczajac podatek i ubezpieczenie społeczne zapłacone w Holandii od naliczonego podatku wg ustawy PIT Polsce. Wielu już stało sie przestępcami podatkowymi (często nieświadomie lub wprowadzeni w błąd przez firmy odzyskujące podatek w Holandii) nnie składaja zeznań podatkowych lub składają je błędne. Jakie są sankcje? 1.Zaległość podatkowa plus odsetki. 2. Nie zapłacenie zaliczek na podatek od dochodów w Holandii, gdy przebywaliśmy w tracie roku w Polsce np. urlop- odsetki 2.Nie ujawnienie dochodów z zagranicy- patrz ordynacja podatkowa- 75% dochodów nie ujawnionych. 3. Kary za niezłożenie PIT-u lub nie ujawnienie dochodów . 4. Kto zmienił adres zamieszkania i nie uaktualnił NiP-3 sankcje karno-skarbowe oczywiście finansowe. W efekcie jeżeli sie zajmie fiskus dochodami za rok 2007 to można stracić przy minimalnej płacy 20.000 euro, jezeli naruszylismy przepisy podatkowe w wielu punktach. Pytanie kto to sprawdzi? Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską i Holandią wprowadza zasadę wzajemnego informowania jak i egzekucji zaległości podatkowej. Inne umowy UE wprowadzają również zasady wzajemnego informowania o różnych naruszeniach prawa w państwach członkowskich. Weryfikacja następuje z urzędu na donos, rutynową kontrolę, przy okazji wydawania zaświadczeń o rezydencji podatkowej lub pobierania zasiłku na dzieci. Niestety nie można spać spokojnie przez siedem lat od ostatniego naruszenia prawa podatkowego. Niech każdy zastanowi, jak naprawdę sie rozliczył z polskim fiskusem lub planuje sie rozliczyć czy nie warto zintensyfikować działań na rzecz NIE PODWÓJNEMU OPODATKOWANIU Sprawdź swoje obliczenia na przykładzie obliczeń Janosika w tym temacie i nie mylić podatku dochodowego z ubezpieczeniem społecznym w tych obliczeniach. A może ktoś ma inna metodę obliczeń jak niektóre "biura rachunkowe" na śląsku gdzie ich klienci jeszcze otrzymują zwrot podatku i w Holandii i w Polsce, to proszę przedstawić te cudowne obliczenia. Temat: Zakładanie działalności gospodarczej... Czy opłaca mi się zakładać działalność gospodarczą? Robiłbym korektę tekstów, za co dostawałbym - powiedzmy - średnio 2500 zł miesięcznie. Ile by mi z tego zostało po załatwieniu wszystkich comiesięcznych formalności? To zależy właśnie od tego jak chcesz się rozliczać ze skarbówką. Tu masz formy opodatkowania do wyboru: http://www.msp.money.pl/z..._opodatkowania/ Jeśli chodzi o ryczałt, to nie wiem pod jaką stawkę byś podlegał - bo są one w przedziale od 3 do 20%, w zależności od rodzaju działalności. Najlepiej zadzwonić do urzędu skarbowego i się zapytać. Na ryczałcie nie masz jednak możliwości "wrzucania w koszty" wydatków poniesionych na firmę (oprócz odliczenia części składki zus). Ja mam książkę przychodów i rozchodów, dzięki czemu mogę odliczać od przychodu koszty poniesione na inwestycje w firmę - zakup sprzętu komputerowego (prowadzę jednoosobową firmę informatyczną), literatury fachowej, art. biurowych, części opłaty za czynsz lokalu, opłata za telefon itp. itd. Od dochodu (przychód minus koszty) płacę liniowy 19% podatek. Opłaca się to tylko w przypadku, gdy Twoje przewidywane wydatki na firmę co miesiąc będą znaczne. Jeśli miałbyś płacić, dajmy na to, ryczałt 5.5%, to koszty pewnie nie będą na tyle duże, żeby opłacało się prowadzić książkę przychodów, i lepiej jest wtedy płacić ryczałt. Osobną sprawą jest VAT. Chyba nie miałbyś obowiązku płacenia VAT'u (obowiązek jest jeśli przychody przekroczą jakąś kwotę, ale nie pamiętam dokładnie ile ona wynosi). Ale to jeszcze warto się dopytać. Jeżeli będziesz płatnikiem VAT to będziesz mógł wystawiać swoim zleceniodawcom faktury. Do kwoty netto doliczysz vat (chyba 22%, ale nie wiem jak to jest w przypadku tłumaczeń). VAT będziesz jednak musiał odprowadzać co miesiąc (opcjonalnie co kwartał) do skarbówki. Ale tu znowu istnieje możliwość odliczania vatu od zakupów na firmę, i to, z tego co wiem, niezależnie od tego czy płacisz ryczałt czy masz książkę przychodów. Każdy zakup na firmę pomniejszy kwotę, którą musisz oddać fiskusowi. Przykładowo, jeżeli wystawiłbyś faktury na kwotę 2500 + 550vat = 3050 pln i kupiłbyś na firmę jakąś literaturę, dajmy na to za 100+7=107 pln (na ksiązki vat jest chyba 7%) to miałbyś do zapłaty (2500-100)*19%=456 pln podatku i 550-7=543 pln vatu plus ok. 260 pln na zus W kieszeni zostanie Ci ok. 1700 pln. Dlatego radzę Ci dowiedzieć się czegoś więcej o ryczałcie, podejrzewam, że lepiej na tym wyjdziesz. No i bedziesz musiał się co miesiąc rozliczać z fiskusem i płacić ZUS. Ja papierologię zleciłem pani księgowej z biura rachunkowego. Robię tylko przelewy i podpisuję się pod deklaracjami. Ile taka pani bierze średnio za robotę papierkową? W Warszawie niemało - 200 pln + VAT, ale to stolica Nie wiem jak jest w innych miastach. Temat: Seryjny wydruk faktur Nie Jedno z głównych założeń "Każdy wydruk najpierw na ekran" jest sprzeczne z masowymi wydrukami dokumentów. A w moim założeniu jest sprzeczne z marnotrawieniem czasu na klikanie i wydruk każdej faktury z osobna. Testuję ten program wyłącznie z jednej przyczyny - możliwości generowania faktur seryjnych i idzie mi to cholernie opornie. 1.
2.
3.
4.
5.
a) Uczynić program bardziej przyjazny w obsłudze. Zamiast literowych skrótów nazw kolumn nadać im czytelne i rozpoznawalne etykiety. b) Wprowadzić szerszy wachlarz (najlepiej definiowalny) okresów generowania faktur seryjnych. c) Poszerzyć instrukcję obsługi. d) Wyeliminować błędy w przykładowych danych firmy BRTEST, bo na nich niczego nauczyć się nie można. Przykładem są ceny sprzedaży znacznie niższe od cen zakupu. e) Umożliwić grupowy wydruk faktur, by nie trzeba było spędzać długich godzin przy drukarce. Mam nadzieję, że mój post nie zostanie odebrany jedynie jako lista zastrzeżeń i uwag. Siedzę przy vaciaku drugi dzień i nadal jestem w lesie, a chciałbym móc przynajmniej w części wykorzystać jego możliwości. Jak na razie nie udaje mi się ta sztuka, a podobno do podinteligentów nie należę. Pozdrawiam Temat: Jak otworzyć działalność gospodarczą? a) Najpierw należy udać się do Urzędu Miasta lub Gminy aby zgłosić fakt rozpoczęcia działalności do Ewidencji Działalności Gospodarczej (od 2002 roku będzie to już Krajowy Rejestr Sądowy). W tym przypadku nie ma oficjalnego formularza, każdy urząd wymaga swoje wzorce. Będzie należało uiścić odpowiednią opłatę, niestety od początku 2001 roku kwoty są bardzo zróżnicowane terytorialnie. Należy pamiętać, że od początku roku 2001 Urzędy wymagają aby przy rejestracji okazać tytuł prawny do użytkowania lokalu w którym będzie znajdowała się siedziba firmy. Po odczekaniu kilku dni otrzymujemy odpowiednie zaświadczenie o dokonaniu wpisu. b) Następnie należy udać się do Urzędu Statystycznego, gdzie po wypełnieniu odpowiedniego wniosku zostanie nam nadany numer REGON co zostanie oczywiście potwierdzone odpowiednim zaświadczeniem. Ta czynność jest zupełnie bezpłatna. c) Na tym etapie najlepiej wyrobić sobie pieczątkę firmową (będzie potrzebna głównie do otwarcia rachunku bankowego). Pieczątka powinna koniecznie zawierać numer REGON. d) Otwieramy rachunek bankowy. Należy mieć na uwadze, że dla potrzeb działalności gospodarczej nie będziemy mogli używać rachunku osobistego. Banki prowadzą dla przedsiębiorców specjalne rodzaje rachunków (większe koszty obsługi). Często pojawia się pytanie czy każdy przedsiębiorca musi mieć rachunek bankowy. Należy mieć na uwadze, że rozliczenia finansowe o wartości przekraczającej 3000 EURO muszą być dokonywane bezgotówkowo. Poza tym Ordynacja Podatkowa nakłada obowiązek płacenia podatków za pośrednictwem rachunku bankowego dla podatników prowadzących Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów lub Księgi Rachunkowe. e) Zgłoszenie do Urzędu Skarbowego. W tym momencie musimy zastanowić się na jakich zasadach chcemy rozliczać się z fiskusem. Podatek dochodowy można opłacać na zasadach ryczałtowych (karta podatkowa, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) lub na zasadach ogólnych. Wybór konkretnej formy opodatkowania podatkiem dochodowym pociąga za sobą konieczność prowadzenia różnych ewidencji (jest to jednak bardzo szeroki temat). Osobna sprawa to kwestia podjęcia decyzji w sprawie podatku VAT. Przy niektórych rodzajach działalności podatnik może bowiem wybrać zwolnienie z podatku VAT - jest to zwykle również związane z kwotą osiąganych w przyszłości obrotów). Kwestia optymalizacji obciążeń podatkowych w zależności od wyboru odpowiedniej formy opodatkowania jest sprawą bardzo indywidualną, oczywiście istnieje możliwość wykonania dość precyzyjnych prognoz w tym zakresie. Jest to sprawa bardzo istotna, ponieważ błędny wybór może nieść za sobą poważne konsekwencje finansowe (nawet bankructwo). W tej kwestii proponujemy skontaktować się z naszym biurem (http://www.biuro.pegaz.rzeszow.pl). f) Zgłoszenie w ZUS. W ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia działalności (nie mylić z datą wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej) należy dokonać zgłoszenia przedsiębiorcy do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Jeżeli nastąpi zbieg tytułów ubezpieczeń należy dokonać zgłoszenia tylko do ubezpieczenia zdrowotnego. W celu dokonania zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego składamy formularze: ZFA - formularz zgłoszeniowy płatnika składek (osoba fizyczna), ZUA - formularz zgłoszenia osoby ubezpieczonej do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. W celu dokonania zgłoszenia wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego (zbieg tytułu ubezpieczeń) składamy formularze: ZFA - formularz zgłoszeniowy płatnika składek (osoba fizyczna), ZZA - formularz zgłoszenia osoby ubezpieczonej do ubezpieczenia zdrowotnego. Jeżeli firma będzie zatrudniała pracowników na podstawie umowy o pracę należy każdego z nich zgłosić na formularzu ZUA. Szczegółowe informacje mogą Państwo uzyskać w naszym biurze (http://www.biuro.pegaz.rzeszow.pl). Temat: Jakie opodatkowanie ? Indywidualna działalność gospodarcza, spółka cywilna mają następujące możliwości wyboru form opodatkowania: Karta podatkowa, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, Zasady ogólne – podatkowa księga przychodów i rozchodów, Zasady ogólne – księgowość pełna Spółka jawna, Spółka partnerska mogą wybrać jedną z następujących form opodatkowania: Zasady ogólne – podatkowa księga przychodów i rozchodów Zasady ogólne – księgowość pełna Ryczałt ewidencjonowany Spółka komandytowa, Spółka komandytowo-akcyjna, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie mają wyboru form opodatkowania rozliczają się wyłącznie według Zasad ogólnych i prowadzą księgowość pełną Spółka Akcyjna ma dwie możliwe formy opodatkowania: - podatek od osób prawnych - księgowość pełna zgodnie z ustawą o rachunkowości Zasady ogólne wszelkie zdarzenia dokumentuje się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Opodatkowanie w formie KPiR ma swoje plusy i minusy. Minusem jest konieczność gromadzenia wszystkich dokumentów księgowych przede wszystkim trzeba dokumentować wszystkie wydatki rachunkami, żebyśmy mogli je wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Trzeba sprawdzać zapisy czy wszystkie są poprawne od strony formalnej. Plusem jest możliwość zaliczenia w koszta wszelkich wydatków, które mają związek z uzyskiwanymi przychodami (za wyjątkiem wydatków na nabycie i wytworzenie środków trwałych oraz innych, wymienionych w ustawie). Mogą to być przeróżne zakupy np. materiałów biurowych, przejazdów w celach służbowych. Na zasadach ogólnych możemy rozliczać podatek wg skali progresywnej lub wg skali liniowej. Podatek liniowy Zasady ustalania dochodu w zasadach ogólnych i podatku liniowym są takie same. W podatku liniowym jednak obowiązuje jedna stawka 19% a podatnicy nie mają prawa do: - wspólnego opodatkowania z małżonkiem - preferencyjnego opodatkowania przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci - korzystania z innych ulg i zwolnień. Zasady ogólne, pełna księgowość Pełna księgowość to podatek dochodowy od osób fizycznych i osób prawnych ustalany według ewidencji prowadzonych zgodnie z ustawą o rachunkowości. Prowadzenie ksiąg handlowych jest bardzo skomplikowane i wymaga znajomości wielu przepisów dlatego polecam korzystanie z usług biura rachunkowego lub zatrudnienie księgowej Ryczałt ewidencjonowany Opodatkowani na zasadach ryczałtowych nie prowadzą książki przychodów i rozchodów, a jedynie ewidencję przychodów, w g. wzoru określonego przez Ministra Finansów. W związku z tym, że objęci tym podatkiem nie uwzględniają kosztów uzyskania przychodu i opłacają podatek w formach uproszczonych – mają do spełnienia znacznie mniej wymogów dotyczących rachunkowości podatkowej. Ale muszą prowadzić ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla rozpoczynających działalność. Są oni w stanie dokładnie określić wielkość płaconego podatku w poszczególnych miesiącach, wiedząc, na jakie przychody mogą liczyć. Dużą zaletą też jest Księgowość, która jest mniej skomplikowana niż w przypadku zasad ogólnych. Wadą tego rozwiązania jest brak możliwości odliczania kosztów, a czasem mogą być wyższe niż przychody. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2007r. mogą opłacać podatnicy, którzy w 2006r. uzyskali przychody z działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 250.000 euro (kwota ta ulega corocznie waloryzacji). Ale w roku 2008 limit ryczałtu ulega obniżeniu, czyli w roku 2007, twój przychód nie może przekroczyć równowartości kwoty 15000 euro Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszą: 20 % przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów, od przychodów z najmu, dzierżawy 17 % przychodów z tytułu niektórych rodzajów działalności usługowej, 8,5 % od przychodów z działalności usługowej, 5,5 % od przychodów z działalności wytwórczej i budowlanej, 3,0 % od przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z działalności gastronomicznej Nie wszyscy mogą skorzystać z tej formy rozliczenia. Karta podatkowa jest najprostszą i korzystną formą rozliczeń dochodowych z fiskusem. Niestety w jej ramach można prowadzić głównie działalność usługową, i to w niewielkim zakresie, dostępna jest wyłącznie dla podatników wykonujących określone zawody. Opodatkowanie w formie karty podatkowej jest najbardziej korzystne dla osób prowadzących działalność o niewielkich rozmiarach. Nie ma konieczności prowadzenia ewidencji księgowej, rachunki lub faktury wystawia się na żądanie klienta. Ponieważ rozliczenie podatku w tej formie jest proste, przedsiębiorcy nie muszą korzystać z usług księgowych; są także zwolnieni z obowiązku przeprowadzania rozliczeń za pomocą kas rejestrujących. Podatek naliczany jest co miesiąc w zależności od wielkości miejscowości, przedmiotu działalności i ilości osób zatrudnionych. Istotną wadą jest, że podatnik rozliczający się w formie karty nie może korzystać ze wspólnego z małżonkiem opodatkowania ani nie może dokonywać żadnych odliczeń od podatku. A teraz przykład w każdym wariancie np: "Salon fryzjerski" - przychód miesięczny : 20 000 - koszty uzyskania przych. miesięcznie: 7 700 w tym: czynsz 1200 wynagrodzenia 4 000 materiały 1 500 media 1 000 Ustalenie podatku w każdym wariancie: Zasady ogólne wg skali progresywnej: 20 000 - 7 700 x 19% - 572,54 = 1 764,46 zł Zasady ogólne wg skali liniowej 20 000 - 7 700 x 19% = 2 337 zł Zryczałtowany podatek dochodowy 20 000 x 8,5% = 1 700 zł (dla kwiaciarni 3%) Karta podatkowa przy zatrudnieniu 2 pracowników w miejscowości o liczbie mieszkańców pow. 50 000 = 441 zł Temat: Zamiast konspiracji? witam Moze zamist konspirowac cos napiszecie? yarecki -- Alternatywa dla Informacji Nie sądzę , że te 18% to jakiś absolutny rekord . Za kilka miesięcy Zupełnie osobną sprawa jest trwonienie publicznych pieiędzy , co też ma Temat: FIRMA - jak ją założyć (mini poradnik) Dla osób zainteresowanych założeniem firmy: wykaz potrzebnych dokumentów do US, w którym zgłaszamy naszą firmę. Coś tam pogrzebałem w papierach i znalazłem jakąś rozpiskę. Mam nadzieję, że zaoszczędzi ona wam tułaczki od urzędu do urzędu no i czasu co chyba najważniejsze:) Dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Jeśli ktoś chce za łożyć Spółkę Jawną, Z O.O itd - jest inny zestaw dokumentów. A) Druk NIP-1 pobieramy go z TĄD Jest to zgłoszenie aktualizujące twój obecny NIP1, w którym zgłaszasz do US prowadzenie działalności gospodarczej. B) Kopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej W zasadzie od tego zaczynasz etap załatwiania papierków firmowych. Robi się w Urzędzie Dzielnicy lub w niektórych on-line. Potem urząd cię wzywa celem złożenia podpisu i potwierdzenia danych. Wniosek on-line, czy też osoboście wypełniasz ztarannie i w oparciu o kodyfikację PKD - określasz profil prowadzonej działalności. Zrobienie tego przez on-line jest proste, zrobienie tego z wydruku PKD - jest żmudne i czasochłonne. Gdy podpisze to Burmistrz - wzywają ciebie do urzędu i odbierasz oryginał. Należy także tu określić datę rozpoczęcia działalności. Naogół jak chsesz założyć firmę szybko - wystarczy miesiąc, na spokojnie od 1,5-2 miesięcy. W NIEKTÓRYCH GMINACH/DZIELNICACH - należy wnieść opłatę skarbową za wpis, inne nie pobierają opłaty usprawiedliwiająć to "wsparciem obywatela w rozwoju przedsiębiorczości" C) Kopia zaświadczenia REGON W mniejszych miastach mozna to otrzymać z Urzędu Statystycznego w ciągu 1 dnia. Należy mieć ze sobą oryginał do wglądu i wykonać kopię Zaświadczenia o wpisie do ewidencji oraz na miejscu wypełnić wniosek. Tu takze należy posłużyć się profilem naszej działalności w oparciu o klasyfikację PKD. Określa się dwa główne profile. Dla branży vidofilmowania jest to wg PKD klasa: 92.11.Z Ważne: Aby prawidłowo wypełnić NIP-1 musisz posiadać dane z Zaświadczenia o wpisie do ewidencji i zaświadczenia REGON. Także w tym formularzu należy określić klasę PKD i główny profil działalności. D) Kopia umowy z bankiem lub potwierdzenie założenia rachunku na działalność gosp. Aby założyć rachunek z bankiem poza marketingową analizą korzyści, które zapewnia bank (koszty konta itd) potrzebne jest nam zaświadczenie REGON oraz Zaświadczenie o wpisie do ewidencji. Numer rachunku firmowego także należy wpisać do NIP-1. E) Kopia umowy z biurem rachunkowym (nie dotyczy osób, które same prowadzą księgowość) Jak w jednym z wątków, jest to naprawdę wielka wygoda, ale nie przesadzajmy - firmę jednoosobową można także prowadzić samemu. Zawarcie umowy nie jest wymogiem. Należy tylko to potwierdzić w odpowiednim polu w formularzu NIP-1. F) Kopia tytułu prawnego do lokalu, w którym będzie prowadzona działalność Należy dysponować umową z właścicielem lokalu, w którym prowadzimy studio. Lub kopią aktu własności, jeśli będziemy prowadzić działalność w domu. Ostrożnie z uwowami użyczenia od członków rodziny - US może doliczyć podatek od wynajmu osobie spokrewnionej, która wynajmuje nam lokal. Co najważniejsze w druku NIP-1 należy wpisać adres prowadzenia działalności jak też adres, gdzie przechowywana będzie dokumentacja firmowa. Nie jest możliwe zarejestrowanie tego typu działalności bez prawa do użytkowania lokalu. Wyjątek może stanowić działalność o charakterze np "reprezentanta handlowego", który do swojej działalności nie potrzebuje lokalu, sprządza wtedy jedynie oświadczenie do US. G) Wypełnić formularz VAT-R (jeśli chcemy być płatnikami VAT pobieramy go z TĄD (VAT-R) i TĄD (VAT-R/UE) Jeśli nasze usługi będziemy wykonywać dla firm, które są platnikami podatku od towaru i usług (VAT) - także musimy być płatnikami VAT-u. Po złożeniu deklaracji VAT-R (wraz z kompletem dokumentów j.w.) po jakimś czasie przyjdzie na adres wskazany w NIP-1 Zaświadczenie z US, że nasza firma jest płatnikiem VAT. Jest to bardzo ważny dokument, jeden z kilku, który może a na pewno będzie wymagał do wglądu nasz przyszły partner, dla którego być może będziemy świadczyć usługi. Jeśli zamierzamy świadczyć usługi dla partnerów z UE, należy wypełnić formularz VAT-R/UE, który jest załącznikiem do VAT-R i pozwala nam wystawiać faktury dla platnika VAT w innym kraju członkowskim. Należy pamiętać, że zarówno VAT-R i VAT-R/UE należy składać łącznie. H) Opłata rejestracyjna VAT (170PLN) na konto Urzędu Dzielnicy Ta opłata to czysty HARACZ. Nie znam uzgodnień międzyurzędowych, ale płaci się tą opłatę na konto Urzędu Gminy/Dzielnicy, na której znajduje się właściwy US (gdzie składasz deklarację VAT). Co ważne z VAT'em rozliczasz się z US, pod który podlega lokal w którym prowadzisz interes, podatek dochodowy płacisz na konto US wg miejsca zamieszkania. Do US wraz z dokumentami (jw) dostarczasz kopię potwierdzenia wpłaty na konto Urzędu Gminy/Dzielnicy (moze być przelew elekrtoniczny i wydruk z e-konta). Nr konta dostępny jest na stronie Urzędu. I) OŚWIADCZENIE dla osób rozpoczynających prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w roku RRRR r. Jest to chyba najważniejszy dokument dla fiskusa, w którym wybierasz: (I) rodzaj prowadzonej księgowości i (II)formę opłacania podatku dochodowego: I. A) Księga przychodów i rozchodów (chyba najpopularniejsza) B) Ewidencja przychodów. II. A) WG skali podatkowej na miesiąc/kwartał B) WG stawki 19% (liniowo) na miesiąc/kwartał C) Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na miesiąc/kwartał PAMIĘTAJ, ABY SKŁADAJĄC KOPIE DOKUMENTÓW DO US - MIEĆ ZE SOBĄ ICH ORYGINAŁY. URZĘDNIK POŚWIADCZA ZGODNOŚĆ KOPII Z ORYGINAŁEM. To tyle jeśli chodzi o US. Jak już zaczniecie działalność (we wskazanym terminie) należy pamiętać o terminowym wysyłaniu "miesiecznych deklaracji": I. Zadeklarowane składki ZUS - do 10-go następnego miesiąca (za ub miesiąc) II. Zaliczka na podatek dochodowy do właściwego US - do 20-go następnego miesiąca (za ub miesiąc) III. Wypełniony formularz VAT-7 JEST TU + zapłata podatku VAT - do 25-go następnego miesiąca (za ub miesiąc) Powodzenia ! |