Widzisz wiadomości znalezione dla frazy: Biuro numerów abonentów Orange
Temat: Program Profit - opis Dla wszystkich klientów sieci Orange dostępny jest specjalny Program Profit. W sieci Orange mogą skorzystać z jego licznych zalet zarówno abonenci , jak i użytkownicy ofert prepaid (Orange Go; POP) już po 24 miesiącach korzystania z sieci Orange (bez względu na wartość rachunku). Rejestracja w programie Profit w sieci Orange odbywa się poprzez internetową stronę www.orange.pl Warunki przystąpienia do programu Profit w sieci Orange: Oferty abonamentowe i mix: do 5 kontraktów na koncie Abonenckim korzystanie z usług PTK Centertel od co najmniej 3 miesięcy łączna wysokość rachunku telefonicznego w okresie ostatnich 3 m-cy w wysokości min. 200 zł brutto opłacone wszystkie faktury za usługi telekomunikacyjne a minimum 3 ostatnie w terminie Oferty prepaid: brak ograniczeń liczby kart SIM korzystanie z usług PTK Centertel co najmniej od 3 miesięcy możliwość wykonywania i odbierania połączeń (Użytkownik powinien być w okresie X) łączna wartość doładowań konta w okresie ostatnich 3 miesięcy min. 120 zł brutto lub 24 miesiące w sieci (niezależnie od łącznej kwoty doładowań, pod warunkiem ciągłej aktywności) Rejestracja i poziom uczestnictwa w Programie Profit w sieci Orange: Oferty postpaid, mix i prepaid: rejestracja poprzez stronę www.orange.pl – elektroniczny formularz rejestracyjny rejestracja w programie po spełnieniu warunków przystąpienia do programu dla poszczególnych ofert rejestracja w programie potwierdzona SMS’em przystępując do Profitu Uczestnik wyraża zgodę na otrzymywanie wiadomości (SMSy, e-maile) z programu cofnięcie zgody oznacza wykluczenie z programu Poziom uczestnictwa: jeden poziom uczestnictwa w programie – standard (nie będzie rozróżnienia poziomu uczestnictwa w Programie na standard i VIP) nie będzie statusu VIP - dotychczasowi Uczestnicy Programu Profit o tym statusie pozostaną w tym segmencie do czasu zakończenia 12 miesięcznego okresu, na który przyznawany był ten status Karta Programu Profit w sieci Orange: jeden rodzaj karty karta przesyłana jest Uczestnikowi profit w ciągu 6 tygodni od daty wysłania SMSa z zamówieniem karty (SMS o treści KARTA pod numer 7330) karta jest ważna przez okres 24 miesięcy w przypadku utraty karty, Uczestnik profit musi ponownie wysłać SMSa z zamówieniem karty karta służy do identyfikacji Uczestnika programu przy różnego typu eventach organizowanych przez program Karta kredytowa Orange: płatnicza karta kredytowa w standardzie VISA wydawana przez BZWBK i jednocześnie karta Programu Profit możliwość wyrobienia do 3 kart dodatkowych zbierających punkty profit na konto główne w Programie Profit ważność karty: 24 m-ce Punkty Programu Profit w sieci Orange: punkty podstawowe: 1 zł = 1 punkt Profit uczestnik programu zbiera punkty od momentu przystąpienia do programu punkty naliczane są wyłącznie za faktury opłacone w terminie (do 10 dni od daty terminu płatności), a w przypadku konta prepaid - za doładowanie konta punkty dodawane do konta raz w miesiącu. punkty powitalne: 100 punktów przyznawanych w chwili przystąpienia do programu punkty stażowe przyznawane za staż w programie - za każde 6 miesięcy bycia w programie 300 punktów punkty za intensywność 200 punktów ekstra za każde zdobyte 2000 punktów podstawowych (za faktury/doładowania konta) punkty za bezgotówkowe formy płatności za każdą fakturę opłaconą w drodze: polecenia zapłaty stałego zlecenia obciążenia karty uczestnik otrzyma 100 punktów ekstra punkty za kartę kredytową Orange 500 punktów profit za nabycie karty kredytowej Orange głównej i każdej dodatkowej każde 10 zł wydatkowane przy użyciu karty kredytowej Orange - to 1 punkt profit punkty za skorzystanie z programu Propozycja Orange dla stałych klientów oferta usługowa – 500 punktów nowy telefon - 100 punktów punkty promocyjne za zakupione usługi za korzystanie z ofert partnerów Programu Profit UWAGA: brak punktów za doładowania konta w bankomacie punkty za reklamacje - uczestnik programu otrzymuje punkty za każdą uznaną reklamację, w zależności od wysokości opłacanych przez niego rachunków: do 84 zł – 100 punktów 85 – 149 zł – 250 punktów 150 – 249 zł – 500 punktów 250 – 349 zł – 750 punktów 350 – 499 zł – 1000 punktów pow. 500 zł - 1500 punktów Klienci biznesowi: Program Profit jest ofertą kierowaną do klientów indywidualnych brak możliwości przystąpienia do programu w przypadku kontraktów z biznesowym planem taryfowym uczestnik programu po migracji do oferty biznesowej traci prawo uczestnictwa w Programie Profit obecni już uczestnicy z biznesowymi planami taryfowymi mogą korzystać z programu na dotychczasowych warunkach Numery kontaktowe dostępne dla usług Programu Profit w sieci Orange: 300 – saldo, ostatnia transakcja (opłata wg planu taryfowego) 7330 - zamówienie karty (opłata 3 zł netto) 7130 – zamówienie usług / gadżetów (opłata 1zł netto) 7530, 7930 - numery promocji Profit (np. Pokaz filmu, Walentynki, Dzień Matki) - numer Biura Obsługi Klientów Orange: *300, 510 300 300 Uwaga: nastąpiła likwidacja numeru 501400300 i 501300300 (dotychczasowy numer dla VIPów) Temat: Zrozumieć SE CID - Ten numer oznacza wersje zabezpieczenia telefonu obecną w Sony Eircsson. Nowe systemy zabezpieczeń są wypuszczane co jakiś czas, po to, aby zatrzymać osoby przez odblokowywaniem/flashowaniem/manipulowaniem telefonem przez osoby, które nie są związane z Sony Eircsosn. CID używane teraz to: 29/36/37/49/51. Telefony bazowane na Sony Eircsson, LG/Sharp używają tego samego zabezpieczenia, tylko, że w innej wersji. OTP (One Time Programmable memory) eng. Pamięć jednorazowego zapisu oraz EROM mogą być chronione przez inny CID, szczególnie w nowszych modelach K600s/K608s. CDA - Ten "numer" określa wariant oprogramowania, które telefon powinien posiadać. Pozwala SEUS ( Sony Ericsson Update Service) eng. Centrum aktualizacji Sony Eircsson) wybrać jaki język/branding/zabezpieczenia telefon powinien posiadać. Zwyczajny telefon, używany w Polsce posiada CDA102337/1, a telefon brandowany Orange CDA102338/99. Oby dwa telefony posiadające ten sam język/oprogramowanie/zabezpieczenia, lecz brandowany telefon zostanie wzbogacony o (zazwyczaj niechciane) dodatki operatora np. skróty internetowe, tapety oraz dzwonki. BLUE/BROWN/RED - Ten "kolor" określa jaki typ telefonu posiadamy. BLUE (niebieskie) telefony były złożone w fabryce, ale nie dostały jeszcze zaprogramowanie w swoje oprogramowanie/GDFS/IMEI. Nie spotkamy się z tymi telefonami na co dzień. Telefony BROWN (eng. brązowe) są telefonami deweloperskimi, używanymi do testów. Zawarte jest mniej zabezpieczeń, jako, że są używane do celów debugowania/testowania. Telefony z CID36 muszą zostać przekonwertowane do BROWN, aby usunąć simlocka. Telefony RED (eng. czerwone) to te, które posiadamy my. Są sprzedawane detalicznie. GDFS - Jest to "schowek" telefonu, gdzie wszystkie ustawienia oraz cechy danych są zapisane (wchodzi w to również SIMlock). Jest to podobne do biosa komputera PC. IMEI - (ang. International Mobile Equipment Identificator) to indywidualny numer identyfikacyjny telefonu komórkowego GSM lub UMTS. Można wyświetlić go w każdym telefonie po wybraniu sekwencji *#06#. Numer IMEI jest używany przez sieć GSM, aby zidentyfikować konkretne urządzenia, zatem może być używany do zatrzymania skradzionych telefonów z dostępnej sieci. Na przykład, jeśli telefon został skradziony, właściciel może zadzwonić do swojego operatora sieci i zlecić im zablokowanie telefonu używając swojego numeru IMEI. To sprawia, że telefon jest bezużyteczny, niezależnie czy karta SIM zostanie zmieniona. W przeciwieństwie do Elektronicznego Numeru Seryjnego lub MEID lub CDMA i innych bezprzewodowych sieci, IMEI jest używany tylko do identyfikacji urządzeń, i ma nietrwały lub częściowo trwały kontakt z abonentem. Natomiast abonent jest zidentyfikowany przez transmisje numeru IMSI, który znajduje się na karcie SIM, który może być (w teorii) przeniesiony do każdego mikrotelefonu. Jednak wiele sieci i programów zabezpieczających upoważniających powszechne urządzenia są używane przez abonenta. Składnia numeru IMEI jest następująca: XXXXXX XX XXXXXX X TAC FAC SNR CS * TAC (Type Approval Code) - Kod homologacji (pierwsze dwie cyfry to kod kraju, gdzie dokonano homologacji) * FAC (Final Assembly Code) - Kod montażu: o 01, 02 - AEG o 10, 20, 70 - Nokia o 41, 44 - Siemens o 51 - Sony lub Siemens lub Ericsson * SNR (Serial Number) - Numer seryjny * CS - Suma kontrolna EMMA - Serwisowe oprogramowanie rozwiązane przez Sony Ericsson. Zabezpieczenie używane jest przez nielicencjowanym użyciem. Najnowsza wersja to EMMA3. Algorytmy karty EMMA pozwalają EMMA bezpośrednią komunikacje do/z CID telefonu, więc wykonywać wszystkie operacje w zaplanowany sposób. Karty EMMA oraz jej algorytm nie zostały jeszcze złamane. Istniejące profile EMMA to: Aktualizacja (eng. Update service) - Nie może odblokować telefonu. Profesjonalna aktualizacja (eng. Update serwice Pro) - Nie może odblokować telefonu. Operator sieci (eng. Network Operator) - Nie może odblokować telefonu, lecz może je zablokować. Standartowe centrum serwisowe (eng.Service Center Std) - Nie może odblokować telefonu. Centrum serwisowe (eng.Service Center Rc) - Może odblokować telefon, jako, że posiada specjalną kartę z kluczem CSCA. Centrum barania i rozwoju (eng. Research & Development) - Może odblokować telefon, jako, że posiada specjalną kartę z kluczem CSCA. DB2000, DB2010, DB2020 = Jest to platforma sprzętowa SEMC (Sony Ericsson Mobile Communications). Podobna to chipsetu w komputerze PC. DB2000 (inna nazwa to Marita) jest paltformą współpracującą z GSM+3G (UMTS). Telefony SE K600/K608/V600/Z800/W900, Sharp 802sh, 902sh, 903sh oraz LG 3G są oparte na tej platformie. DB2010/201(układ Marita'y) jest jedynie kompatybilne z GSM. Większość nie starych, współczesnych telefonów Sony Ericsson jak np. K300,K500,K700,K750,S700,W300,W550,W800,Z520,Z530 są oparte na tym chipie. DB2020 jest najnowszym produktem SEMC. Telefony K800, K790, K610, Z710 etc, Sharp 904sh mogą się pochwalić tą najbardziej zawansowaną, zabezpieczoną (z punktu widzenia SE) platformą. EROM - Rozszerzona pamięć ROM (eng. Extended ROM). Jest to podstawowa część oprogramowania telefonu. Nie jest ona zmieniana, flshowana w operacji aktualizacji SEUS (Sony Ericsson Update Service). EROM kontroluje interfejs flashowania, botowanie telefonu we flash mode, ect. FOTA - Flashowanie poprzez powietrze (eng. Flash Over The Air). Jest to usługa Sony Eircsson na zdalne, wygodne oraz proste aktualizowanie Twojego telefonu do najnowszego dostępnego oprogramowania. Jest to wykonywane bezprzewodowo; podłączenie do komputera nie jest potrzebne. Koszt używania FOTA zależy od stawki, jaką operator narzuca za pobranie pakietu xKB. Stawka ta, różni się w zależności od operatora. Jeżeli nie jesteś pewien, skontaktuj się z biurem obsługi swojego operatora. Zawartość telefonu (dzwonki, gry, kontakty, zdjęcia) nie jest kasowana podczas operacji. Customizacja - Jest to zmiana lub zamiana zawartości telefon jak np. dzwonków, ikon, motywów, które są dołączone do brandowanych/niebrandowanych telefonach. To nic innego jak pierwsza konfiguracja telefonu po flashowaniu FS (File System) Zazwyczaj, ten proces to: 1.Zmiana pliku customize.xml oraz wszystkich certyfikatów w /tpa/preset/custom w wewnętrznej pamięci telefonu. 2. Kiedy telefon włącza się po flashowaniu, analizuje plik .xml i konfiguruje wszystkie ustawienia, które zawiera ten plik, poczym zapisuje to w GDFS telefonu. Po otwarciu pliku customize.xml możesz zmienić prawie wszystkie ustawienia telefonu jak strefa czasowa, czas, pr internetowe, ect. Brandowane telefony = Niektórzy operatorzy sieci umieszczają ich właśne dzwonki, motywy, ikony, linki, ect. w oprogramowaniu telefonu. (np. vodafone/telenor, orange, t-mobile, rogers, cingular etc.) Debrandowanie oznacza usuwanie tych wszystkich dodatków i przywrócenie telefonu do stanu, w którym opuścił fabrykę Sony Ericsson. Finalizacja - Kompletowanie operacji aktualizacji oraz gromadzenie podstawowych ustawień, które telefon potrzebuje do normalnego działania. Artykuł nie jest mojego autorstwa ;) Temat: Podstawowe informacje przed tunningiem CID = Ten numer oznacza wersje zabezpieczenia telefonu obecną w Sony Eircsson. Nowe systemy zabezpieczeń są wypuszczane co jakiś czas, po to, aby zatrzymać osoby przez odblokowywaniem/flashowaniem/manipulowaniem telefonem przez osoby, które nie są związane z Sony Eircsosn. CID używane teraz to: 29/36/37/49/51. Telefony bazowane na Sony Eircsson, LG/Sharp używają tego samego zabezpieczenia, tylko, że w innej wersji. OTP (One Time Programmable memory) eng. Pamięć jednorazowego zapisu oraz EROM mogą być chronione przez inny CID, szczególnie w nowszych modelach K600s/K608s. CDA = Ten "numer" określa wariant oprogramowania, które telefon powinien posiadać. Pozwala SEUS ( Sony Ericsson Update Service) eng. Centrum aktualizacji Sony Eircsson) wybrać jaki język/branding/zabezpieczenia telefon powinien posiadać. Zwyczajny telefon, używany w Polsce posiada CDA102337/1, a telefon brandowany Orange CDA102338/99. Oby dwa telefony posiadające ten sam język/oprogramowanie/zabezpieczenia, lecz brandowany telefon zostanie wzbogacony o (zazwyczaj niechciane) dodatki operatora np. skróty internetowe, tapety oraz dzwonki. BLUE/BROWN/RED = Ten "kolor" określa jaki typ telefonu posiadamy. BLUE (niebieskie) telefony były złożone w fabryce, ale nie dostały jeszcze zaprogramowanie w swoje oprogramowanie/GDFS/IMEI. Nie spotkamy się z tymi telefonami na co dzień. Telefony BROWN (eng. brązowe) są telefonami deweloperskimi, używanymi do testów. Zawarte jest mniej zabezpieczeń, jako, że są używane do celów debugowania/testowania. Telefony z CID36 muszą zostać przekonwertowane do BROWN, aby usunąć simlocka. Telefony RED (eng. czerwone) to te, które posiadamy my. Są sprzedawane detalicznie. GDFS = Jest to "schowek" telefonu, gdzie wszystkie ustawienia oraz cechy danych są zapisane (wchodzi w to również SIMlock). Jest to podobne do biosa komputera PC. IMEI = (ang. International Mobile Equipment Identificator) to indywidualny numer identyfikacyjny telefonu komórkowego GSM lub UMTS. Można wyświetlić go w każdym telefonie po wybraniu sekwencji *#06#. Numer IMEI jest używany przez sieć GSM, aby zidentyfikować konkretne urządzenia, zatem może być używany do zatrzymania skradzionych telefonów z dostępnej sieci. Na przykład, jeśli telefon został skradziony, właściciel może zadzwonić do swojego operatora sieci i zlecić im zablokowanie telefonu używając swojego numeru IMEI. To sprawia, że telefon jest bezużyteczny, niezależnie czy karta SIM zostanie zmieniona. W przeciwieństwie do Elektronicznego Numeru Seryjnego lub MEID lub CDMA i innych bezprzewodowych sieci, IMEI jest używany tylko do identyfikacji urządzeń, i ma nietrwały lub częściowo trwały kontakt z abonentem. Natomiast abonent jest zidentyfikowany przez transmisje numeru IMSI, który znajduje się na karcie SIM, który może być (w teorii) przeniesiony do każdego mikrotelefonu. Jednak wiele sieci i programów zabezpieczających upoważniających powszechne urządzenia są używane przez abonenta. Składnia numeru IMEI jest następująca: XXXXXX XX XXXXXX X TAC FAC SNR CS * TAC (Type Approval Code) - Kod homologacji (pierwsze dwie cyfry to kod kraju, gdzie dokonano homologacji) * FAC (Final Assembly Code) - Kod montażu: o 01, 02 - AEG o 10, 20, 70 - Nokia o 41, 44 - Siemens o 51 - Sony lub Siemens lub Ericsson * SNR (Serial Number) - Numer seryjny * CS - Suma kontrolna EMMA = Serwisowe oprogramowanie rozwiązane przez Sony Ericsson. Zabezpieczenie używane jest przez nielicencjowanym użyciem. Najnowsza wersja to EMMA3. Algorytmy karty EMMA pozwalają EMMA bezpośrednią komunikacje do/z CID telefonu, więc wykonywać wszystkie operacje w zaplanowany sposób. Karty EMMA oraz jej algorytm nie zostały jeszcze złamane. Istniejące profile EMMA to: Aktualizacja (eng. Update service) - Nie może odblokować telefonu. Profesjonalna aktualizacja (eng. Update serwice Pro) - Nie może odblokować telefonu. Operator sieci (eng. Network Operator) - Nie może odblokować telefonu, lecz może je zablokować. Standartowe centrum serwisowe (eng.Service Center Std) - Nie może odblokować telefonu. Centrum serwisowe (eng.Service Center Rc) - Może odblokować telefon, jako, że posiada specjalną kartę z kluczem CSCA. Centrum barania i rozwoju (eng. Research & Development) - Może odblokować telefon, jako, że posiada specjalną kartę z kluczem CSCA. DB2000, DB2010, DB2020 = Jest to platforma sprzętowa SEMC (Sony Ericsson Mobile Communications). Podobna to chipsetu w komputerze PC. DB2000 (inna nazwa to Marita) jest paltformą współpracującą z GSM+3G (UMTS). Telefony SE K600/K608/V600/Z800/W900, Sharp 802sh, 902sh, 903sh oraz LG 3G są oparte na tej platformie. DB2010/201(układ Marita'y) jest jedynie kompatybilne z GSM. Większość nie starych, współczesnych telefonów Sony Ericsson jak np. K300,K500,K700,K750,S700,W300,W550,W800,Z520,Z530 są oparte na tym chipie. DB2020 jest najnowszym produktem SEMC. Telefony K800, K790, K610, Z710 etc, Sharp 904sh mogą się pochwalić tą najbardziej zawansowaną, zabezpieczoną (z punktu widzenia SE) platformą. EROM = Rozszerzona pamięć ROM (eng. Extended ROM). Jest to podstawowa część oprogramowania telefonu. Nie jest ona zmieniana, flshowana w operacji aktualizacji SEUS (Sony Ericsson Update Service). EROM kontroluje interfejs flashowania, botowanie telefonu we flash mode, ect. FOTA = Flashowanie poprzez powietrze (eng. Flash Over The Air). Jest to usługa Sony Eircsson na zdalne, wygodne oraz proste aktualizowanie Twojego telefonu do najnowszego dostępnego oprogramowania. Jest to wykonywane bezprzewodowo; podłączenie do komputera nie jest potrzebne. Koszt używania FOTA zależy od stawki, jaką operator narzuca za pobranie pakietu xKB. Stawka ta, różni się w zależności od operatora. Jeżeli nie jesteś pewien, skontaktuj się z biurem obsługi swojego operatora. Zawartość telefonu (dzwonki, gry, kontakty, zdjęcia) nie jest kasowana podczas operacji. Customizacja = Jest to zmiana lub zamiana zawartości telefon jak np. dzwonków, ikon, motywów, które są dołączone do brandowanych/niebrandowanych telefonach. To nic innego jak pierwsza konfiguracja telefonu po flashowaniu FS (File System) Zazwyczaj, ten proces to: 1.Zmiana pliku customize.xml oraz wszystkich certyfikatów w /tpa/preset/custom w wewnętrznej pamięci telefonu. 2. Kiedy telefon włącza się po flashowaniu, analizuje plik .xml i konfiguruje wszystkie ustawienia, które zawiera ten plik, poczym zapisuje to w GDFS telefonu. Po otwarciu pliku customize.xml możesz zmienić prawie wszystkie ustawienia telefonu jak strefa czasowa, czas, pr internetowe, ect. Brandowane telefony = Niektórzy operatorzy sieci umieszczają ich właśne dzwonki, motywy, ikony, linki, ect. w oprogramowaniu telefonu. (np. vodafone/telenor, orange, t-mobile, rogers, cingular etc.) Debrandowanie oznacza usuwanie tych wszystkich dodatków i przywrócenie telefonu do stanu, w którym opuścił fabrykę Sony Ericsson. Finalizacja = Kompletowanie operacji aktualizacji oraz gromadzenie podstawowych ustawień, które telefon potrzebuje do normalnego działania. Źródło: sek750i Temat: TPSA [TPS] chyba jeszcze nie podali jedyne co widziałęm dziś to to: TP pokaże dobre wyniki w II kw. dzięki poprawie rentowności (2006-07-26 06:31:00) TP pokaże dobre wyniki w II kw. dzięki poprawie rentowności Centertela (analiza, powt.) 26.7.Warszawa (PAP) - Zdaniem analityków drugi kwartał dla Telekomunikacji Polskiej może okazać się dobry dzięki stabilnej sytuacji w telefonii stacjonarnej i poprawie rentowności Centertela, czyli komórkowego ramienia TP SA. TP SA poda swoje wyniki w środę, 26 lipca, przed sesją giełdową. Średnia prognoz z siedmiu biur maklerskich wskazuje, że w drugim kwartale 2006 roku zysk netto Grupy TP SA wyniósł 580,2 mln zł wobec 534 mln zł w analogicznym okresie 2005 roku (wzrost o 8,7 proc.). Według tych prognoz TP SA osiągnęła w drugim kwartale 971,5 mln zł zysku operacyjnego wobec 1,07 mld zł przed rokiem (spadek o 9,2 proc.), a EBITDA wyniosła 2,047 mld zł w stosunku do 2,07 mld zł w drugim kwartale 2005 roku (spadek o 1 proc.). Przychody grupy TP SA w drugim kwartale wyniosły zaś 4,626 mld zł wobec 4,6 mld zł na koniec drugiego kwartału 2005 roku (wzrost o 0,5 proc.). Przy tych szacunkach marża EBITDA za drugi kwartał 2006 roku dla Grupy kształtuje się na poziomie 44,23 proc. "Na dobre wyniki Telekomunikacji Polskiej wpływa stabilizacja w telefonii stacjonarnej oraz stabilny wzrost w telefonii komórkowej" - powiedział PAP Krzysztof Kaczmarczyk, analityk z Deutsche Banku. "Poprawa rentowności Grupy TP SA będzie wynikać z tego, że w Centertelu poprawi się marża. W pierwszym kwartale Centertel był obciążony dodatkowymi kosztami pozyskania klienta, promocjami, które w drugim kwartale nie były już tak silne. Wynik powinien być dobry, ponieważ nie będzie już takich jednorazowych kosztów finansowych jak w pierwszym kwartale tego roku" - powiedziała PAP Dorota Puchlew, analityczka z BDM PKO BP. Puchlew oczekuje, że w drugim kwartale przychody TP SA z tytułu telefonii komórkowej wzrosły o 17 proc. rdr. "Myślę, że ta dynamika raczej utrzyma się w kolejnych kwartałach; może nieco wygasać, ale na pewno będzie powyżej 15 proc. jeszcze przez jakiś czas" - powiedziała Puchlew. Zysk operacyjny grupy Telekomunikacji Polskiej z telefonii komórkowej w pierwszym kwartale 2006 roku wyniósł 232 mln zł, przy przychodach w wysokości 1,73 mld zł. Na koniec marca 2006 roku Centertel miał 10,4 mln klientów. TP SA zapowiadała wcześniej, że Orange ma mieć 11,5 mln klientów na koniec '06 i 13 mln klientów w 2008 roku. ANALITYCY CZEKAJĄ NA REWIZJĘ PROGNOZ TP SA "Sądzę, że najważniejszą kwestią po pierwszym półroczu będzie to, czy zarząd TP SA podniesie prognozy wyników na 2006 rok. Osobiście uważam, że poczekają jeszcze i zrewidują szacunki po trzecim kwartale" - powiedział PAP Kaczmarczyk. "Prognoza TP SA jest możliwa do wykonania. Prognozuję nawet, że przychody grupy spadną o niecały procent na koniec 2006 roku, bowiem decyzje regulatora się opóźniły. Na wyniki zaczną się najprawdopodobniej przekładać dopiero w przyszłym roku" - powiedziała PAP Puchlew. Na 2006 rok spółka, w związku z niekorzystnymi decyzjami Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zapowiada obniżenie skonsolidowanych przychodów o 1-1,5 proc. i marży EBITDA w granicach 42-44 proc. Zdaniem analityków decyzje UKE będą widoczne dopiero w 2007 roku. "W drugim kwartale decyzje regulatora nie wpłyną negatywnie na wyniki Telekomunikacji Polskiej, najwcześniej będą widoczne w czwartym kwartale, jednak spodziewam się ich wpływu bardziej dopiero w 2007 roku, tym bardziej, że spółka chce się od nich odwoływać" - powiedziała PAP Puchlew. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) wydał m.in. decyzję rozstrzygającą spór między Tele2 a TP SA obniżając cenę hurtowej sprzedaży abonamentu tzw. Wholesale Line Rental (WLR) o 46,99 proc., kolejną regulującą zasady dostępu innych operatorów do sieci (oferta RIO), stawki interconnectu zostaną obniżone o średnio prawie 35 proc. oraz wyznaczającą TP SA do świadczenia ogólnokrajowego biura numerów i spisu abonentów wszystkich sieci telefonicznych. TP SA już zapowiada, że będzie się odwoływać od decyzji Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), co zdaniem Puchlew może dodatkowo wydłużyć proces ich wpływu na wyniki spółki. Grażyna Piotrowska-Oliwa, dyr. departamentu relacji regulacyjnych TP SA poinformowała niedawno, że Telekomunikacja Polska zamierza odwołać się od oferty ramowej RIO, od WLR oraz od zalecenia pokontrolnego dotyczącego ADSL. Dodała też, że TP SA zakwestionuje dotychczasowe zalecenia UKE, czyli rozwiązania techniczne jako niewykonalne oraz stawki sugerowane przez UKE jako poniżej naszych kosztów. Skonsolidowany zysk netto TP SA wyniósł w I kwartale 2006 roku 450 mln, Zysk operacyjny grupy TP SA 877 mln zł przy przychodach w wysokości 4,56 mld zł. W całym 2005 roku zysk netto grupy Telekomunikacji Polskiej wyniósł 2,32 mld zł, zysk operacyjny 3,78 mld zł, a przychody 18,3 mld zł. Ewa Gajduszewska (PAP) gaj/ ana/ Źródło: PAP Tak to czytałem , są też inne gdybania 11% przyrost netto itp ble ble a wyniki obiecali przed sesją , dlaczego ? bo takie dobre ? i szkoda czasu ? Mam tego papierka "trochę" i jestem "żywotnio " zainteresowany [ Dodano: 2006-07-26, 09:14 ] Temat: TPSA [TPS] chyba jeszcze nie podali jedyne co widziałęm dziś to to: TP pokaże dobre wyniki w II kw. dzięki poprawie rentowności (2006-07-26 06:31:00) TP pokaże dobre wyniki w II kw. dzięki poprawie rentowności Centertela (analiza, powt.) 26.7.Warszawa (PAP) - Zdaniem analityków drugi kwartał dla Telekomunikacji Polskiej może okazać się dobry dzięki stabilnej sytuacji w telefonii stacjonarnej i poprawie rentowności Centertela, czyli komórkowego ramienia TP SA. TP SA poda swoje wyniki w środę, 26 lipca, przed sesją giełdową. Średnia prognoz z siedmiu biur maklerskich wskazuje, że w drugim kwartale 2006 roku zysk netto Grupy TP SA wyniósł 580,2 mln zł wobec 534 mln zł w analogicznym okresie 2005 roku (wzrost o 8,7 proc.). Według tych prognoz TP SA osiągnęła w drugim kwartale 971,5 mln zł zysku operacyjnego wobec 1,07 mld zł przed rokiem (spadek o 9,2 proc.), a EBITDA wyniosła 2,047 mld zł w stosunku do 2,07 mld zł w drugim kwartale 2005 roku (spadek o 1 proc.). Przychody grupy TP SA w drugim kwartale wyniosły zaś 4,626 mld zł wobec 4,6 mld zł na koniec drugiego kwartału 2005 roku (wzrost o 0,5 proc.). Przy tych szacunkach marża EBITDA za drugi kwartał 2006 roku dla Grupy kształtuje się na poziomie 44,23 proc. "Na dobre wyniki Telekomunikacji Polskiej wpływa stabilizacja w telefonii stacjonarnej oraz stabilny wzrost w telefonii komórkowej" - powiedział PAP Krzysztof Kaczmarczyk, analityk z Deutsche Banku. "Poprawa rentowności Grupy TP SA będzie wynikać z tego, że w Centertelu poprawi się marża. W pierwszym kwartale Centertel był obciążony dodatkowymi kosztami pozyskania klienta, promocjami, które w drugim kwartale nie były już tak silne. Wynik powinien być dobry, ponieważ nie będzie już takich jednorazowych kosztów finansowych jak w pierwszym kwartale tego roku" - powiedziała PAP Dorota Puchlew, analityczka z BDM PKO BP. Puchlew oczekuje, że w drugim kwartale przychody TP SA z tytułu telefonii komórkowej wzrosły o 17 proc. rdr. "Myślę, że ta dynamika raczej utrzyma się w kolejnych kwartałach; może nieco wygasać, ale na pewno będzie powyżej 15 proc. jeszcze przez jakiś czas" - powiedziała Puchlew. Zysk operacyjny grupy Telekomunikacji Polskiej z telefonii komórkowej w pierwszym kwartale 2006 roku wyniósł 232 mln zł, przy przychodach w wysokości 1,73 mld zł. Na koniec marca 2006 roku Centertel miał 10,4 mln klientów. TP SA zapowiadała wcześniej, że Orange ma mieć 11,5 mln klientów na koniec '06 i 13 mln klientów w 2008 roku. ANALITYCY CZEKAJĄ NA REWIZJĘ PROGNOZ TP SA "Sądzę, że najważniejszą kwestią po pierwszym półroczu będzie to, czy zarząd TP SA podniesie prognozy wyników na 2006 rok. Osobiście uważam, że poczekają jeszcze i zrewidują szacunki po trzecim kwartale" - powiedział PAP Kaczmarczyk. "Prognoza TP SA jest możliwa do wykonania. Prognozuję nawet, że przychody grupy spadną o niecały procent na koniec 2006 roku, bowiem decyzje regulatora się opóźniły. Na wyniki zaczną się najprawdopodobniej przekładać dopiero w przyszłym roku" - powiedziała PAP Puchlew. Na 2006 rok spółka, w związku z niekorzystnymi decyzjami Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zapowiada obniżenie skonsolidowanych przychodów o 1-1,5 proc. i marży EBITDA w granicach 42-44 proc. Zdaniem analityków decyzje UKE będą widoczne dopiero w 2007 roku. "W drugim kwartale decyzje regulatora nie wpłyną negatywnie na wyniki Telekomunikacji Polskiej, najwcześniej będą widoczne w czwartym kwartale, jednak spodziewam się ich wpływu bardziej dopiero w 2007 roku, tym bardziej, że spółka chce się od nich odwoływać" - powiedziała PAP Puchlew. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) wydał m.in. decyzję rozstrzygającą spór między Tele2 a TP SA obniżając cenę hurtowej sprzedaży abonamentu tzw. Wholesale Line Rental (WLR) o 46,99 proc., kolejną regulującą zasady dostępu innych operatorów do sieci (oferta RIO), stawki interconnectu zostaną obniżone o średnio prawie 35 proc. oraz wyznaczającą TP SA do świadczenia ogólnokrajowego biura numerów i spisu abonentów wszystkich sieci telefonicznych. TP SA już zapowiada, że będzie się odwoływać od decyzji Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), co zdaniem Puchlew może dodatkowo wydłużyć proces ich wpływu na wyniki spółki. Grażyna Piotrowska-Oliwa, dyr. departamentu relacji regulacyjnych TP SA poinformowała niedawno, że Telekomunikacja Polska zamierza odwołać się od oferty ramowej RIO, od WLR oraz od zalecenia pokontrolnego dotyczącego ADSL. Dodała też, że TP SA zakwestionuje dotychczasowe zalecenia UKE, czyli rozwiązania techniczne jako niewykonalne oraz stawki sugerowane przez UKE jako poniżej naszych kosztów. Skonsolidowany zysk netto TP SA wyniósł w I kwartale 2006 roku 450 mln, Zysk operacyjny grupy TP SA 877 mln zł przy przychodach w wysokości 4,56 mld zł. W całym 2005 roku zysk netto grupy Telekomunikacji Polskiej wyniósł 2,32 mld zł, zysk operacyjny 3,78 mld zł, a przychody 18,3 mld zł. Ewa Gajduszewska (PAP) gaj/ ana/ Źródło: PAP Temat: Odstąpienie od umowy zmienionej aneksem w Orange Witam! Mam kłopot z siecią Orange. 2,5 roku temu podpisałem z nimi umowę o świadczenie usług telefonicznych w taryfie mix. Wszystko było ok i miałem w planie przedłużyć tą umowę biorąc sobie nowy aparat telefoniczny. W praktyce nie jestem użytkownikiem tego telefonu a jedynie stroną w umowie, czyli teoretycznie to ja jestem abonentem, to może mieć znaczenie ale wydaje mi się, że drugorzędne. Przysłano mi do domu kurierem aneks do umowy o świadczenie usług telefonicznych. Jako, że wiedziałem, że osoba, która korzysta z telefonu chciała ją przedłużyć biorąc nowy aparat, zadzwoniłem do niej i spytałem czy wie o co chodzi, i czy mam to podpisać, bo nie było wraz z umową aparatu. Powiedziała, że tak, więc nie wczytywałem się i podpisałem. Kurier pojechał, nie podpisując mi pokwitowania, tzn pokwitowanie z firmy kurierskiej mam i jest na nim numer seryjny umowy, którą podpisałem, ale nie ma podpisu samego kuriera. Kurier czekał na mnie w miejscu zamieszkania i ponaglał moją mamę, więc ona podpisała jeden z egzemplarzy umowy za mnie (ten, który został u mnie). Drugi został podpisany przeze mnie. Ok to tyle o sytuacji podpisania umowy. Okazało się, że aneks do umowy, który podpisałem nie zawiera ani słowa o aparacie. Było to po prostu przedłużenie na kolejne 12 miesięcy umowy na innych warunkach - nieco korzystniejsza taryfa. Wiem wszystko to na razie moje błędy ale pragnę przejść do sedna. W warunkach umowy określonych w regulaminie znalazłem taki oto punkt: "25. Abonent ma prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyn składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od dnia zawarcia umowy zgodnie z zasadami obowiązującymi dla ofert Twój Plan i Twój Mix, szczegółowo opisanymi w Ogólnych warunkach świadczenia usług telekomunikacyjnych w ramach oferty Twój Plan i Twój Mix. Na zasadzie art. 2 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów (Dz.U. nr 22 z 2000 r., poz. 271) Abonent jest uprawniony do odstąpienia jedynie od umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia. W takim przypadku Abonent pozostaje stroną umowy sprzedaży aparatu telefonicznego i jest zobowiązany do zapłaty na rzecz PTK Centertel Sp.z o.o. kwoty stanowiącej różnicę między ceną telefonu nabytego przez Abonenta wynikającą z Cennika usług w ofercie Twój Plan i TwójMix (ceną niepromocyjną), a ceną, po jakiej Abonent nabył aparat telefoniczny (ceną promocyjną). Abonent, na zasadzie art. 2 ustawy zdnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów (Dz.U. nr 22 z 2000 r., poz. 271) jest uprawniony do odstąpienia odumowy sprzedaży telefonu zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia. Uprawnienia powyższe przysługują konsumentowi, tj. osobie fizycznej zawierającej umowę w celu niezwiązanym bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową. Jeżeli Abonent odstępuje od umowy sprzedaży telefonu, lub zarówno od umowy sprzedaży telefonu, jak również od umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zwracany przez Abonenta telefon nie może nosić śladów używania. W przypadku, jeżeli zwrócony telefon będzie nosił ślady używania, odstąpienie będzie uznane za nieskuteczne, zaś Abonent będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz PTK Centertel różnicy między ceną telefonu nabytego przez Abonenta wynikającą z Cennika usług w ofercie Twój Plan i Twój Mix(ceną niepromocyjną), a ceną, po jakiej Abonent nabył aparat telefoniczny (ceną promocyjną). " świadczenie usług telekomunikacyjnych zmienionej aneksem z dnia 17.10.2006", podpisałem i wysłałem z zachowaniem 10 dniowego terminu (w 5 czy w 6 dniu) listem poleconym na adres który widniał na aneksie, podając jednocześnie swoje dane adresowe, numer abonentai numer telefonu, którego sprawa dotyczy. W międzyczasie oczywiście dzwoniłem do biura obsługi abonenta mówiąc, że chciałbym anulować umowę, po sprawdzeniu wszystkich moich danych, konsutant mówił, że jest to anulowane (kilkakrotnie, różni konsultanci) Dzwoniła też do mnie osoba, która widnieje na umowie jako druga strona - przedstawiciel firmy (nie ma jej podpisu na moim egzemplarzu Przekonując mnie, najpierw, że nie opłaca mi się płacić kary za zerwanie umowy, później że anulowanie umowy jest niemożliwe bez płacenia kary. A na moją informację, o tym, że konsultant Orange poinformował mnie, że mogę odstąpić w ciągu 7 dni od umowy (nie mam pojęcia skąd te 7 dni, nigdzie w regulaminie ani w warunkach nic o 7 dniach nie znalazłem), no ale tak mi mówił konsultant w salonie i konsultantka z infolinii, zupełnie zmieniła ton mówiąc że skoro mi tak ktoś powiedział to ona to sprawdzi i zadzwoni do mnie. Rzeczywiście zadzwoniła wieczorem i powiedziała że nie powinna anulować tej umowy, ale skoro mi ktoś powiedział, że mogę to mi ją anuluje - wielka łaska ok bez komentarzy, oczywiście nie anulowała:) No więc wysłałem to pismo i po kilku dniach udałem się do salonu sprzedaży, chcąc zawrzeć nową umowę, biorąc jednocześnie ten aparat o który mi cały czas chodziło. Powiedziano mi to, co już kilkakrotnie próbując tą sprawę załatwić usłyszałem: Nie można odstąpić od samej umowy zawartej na okres 12 miesięczny, można jedynie odstąpić od umowy 24 miesięcznej, którą się zawiera wraz z otrzymaniem aparatu. Moje pytania: P.S. Jednocześnie usłyszałem od konsultantki w salonie, że odstąpienie od umowy 24 miesięcznej jest możliwe po wypełnieniu odpowiedniego formularza dostarczanego wraz z tą umową, ja takiego formularza nie otrzymałem. Być może był on wśród dokumentów których odbiór pokwitowałem kurierowi, ale nie mam go w domu. 1. Czy formułując pismo w sposób jaki to zrobiłem jestem uprawniony do powrotu do poprzedniej umowy, i czy w ogóle coś osiągam? 2. Czy mój podpis musi znajdować się na obu egzemplarzach umowy, pamiętaj (...) Abonent podpisuje oba egzemplarze umowy)? 3. Czy sieci komórkowe mają obowiązek archiwizowania rozmów telefonicznych przeprowadzanych z klientami przez konsultantów, i czy jakieś prawo do powołania się na te rozmowy mi przysługuje? 4. W jaki sposób następuje rozwiązanie umowy (jak długi czas ma sieć komórkowa na reakcję na moje pismo). Temat: Komórki. Można zmienić sieć i zachować numer Płacący comiesięczny abonament właściciele komórek mogą od poniedziałku zmieniać operatora, zachowując numer. Ten przywilej może doprowadzić do wojny cenowej. Tyle że na razie operatorzy nie kwapią się, by wykorzystać sytuację i zabrać klientów konkurencji Operatorzy telefonii komórkowej zapowiadają, że niespodzianek nie będzie i w poniedziałek abonenci uzyskają długo oczekiwany przywilej, który dała im przed ponad rokiem ustawa Prawo telekomunikacyjne. Operatorzy wystawili wówczas cierpliwość klientów na próbę: dopiero 10 października ubiegłego roku rozpoczęli pilotaże usługi. Zapowiedzieli, że komercyjnie będzie dostępna ona 16 stycznia, a jej koszt wyniesie 122 zł. A gdzie wojna cenowa? Jeśli ktoś liczył, że podobnie jak w innych krajach, np. w Finlandii, zaraz wybuchnie wojna cenowa, może być rozczarowany. Wygląda na to, że operatorzy na razie bardziej boją się utraty klientów, niż widzą sposobność pozyskania ich kosztem konkurencji. A klienci mogą być teraz zdecydowanie bardziej skłonni do zmiany sieci. Dotąd musieli liczyć się z koniecznością poinformowania znajomych, drukowania nowych wizytówek itd. Jak zmienić sieć? Abonent musi udać się do punktu sprzedaży sieci, do której chce przejść, i złożyć wniosek o potwierdzenie, że może mu ona zaoferować taką usługę (operator ma na odpowiedź siedem dni). Następnie powinien skierować się do salonu dotychczasowego operatora i złożyć wniosek o rozwiązanie umowy. Na to operator ma 14 dni od pełnego okresu rozliczeniowego, czyli operacja może potrwać i półtora miesiąca. Dłużej poczekają osoby, które mają umowy promocyjne, np. kupiły telefon za złotówkę. Zrywając je, musiałyby zapłacić dodatkowo kilkaset złotych odszkodowania. Po załatwieniu tych kwestii pozostaje już tylko pójść do docelowego operatora. Może on jednak nie przyjąć "zbiega", gdy ten zalega z płatnościami w poprzedniej sieci. - Szacujemy, że tylko 0,5 proc. naszych klientów może być zainteresowanych odejściem z numerem - powiedział nam Marcin Gruszka z Orange. - Skupiamy się raczej na ich zatrzymywaniu. Jeszcze niedawno przedstawiciele Orange, które chce w tym roku osiągnąć pozycję lidera na komórkowym rynku, zapowiadali, że krokiem ku temu będzie również wykorzystanie nowego prawa do zachowania numeru. Eksperci Urzędu Komunikacji Elektronicznej (d. URTiP) szacują, że w Polsce może korzystać z nowej usługi do 0,5 mln klientów rocznie. Na razie jednak abonenci o nowym prawie nie wiedzą. Nie widać też związanych z tym reklam operatorów. Nic więc dziwnego, że wnioski o zmianę operatora z zachowaniem numeru złożyło dotąd tylko po kilkaset osób w każdej sieci. Co ciekawe, każda z sieci twierdziła w piątek, że więcej osób chce do niej przyjść, niż odejść! - Spodziewamy się, że od poniedziałku liczba zainteresowanych znacznie wzrośnie, głównie wśród klientów biznesowych - mówi Witold Pasek, rzecznik Ery. Plus załatwia, Era kusi Największe ułatwienia dla osób zmieniających sieci zaproponował jak dotąd Plus: zwraca klientowi koszt opuszczenia dotychczasowego operatora (122 zł) i poprzez możliwość złożenia pełnomocnictwa oferuje załatwienie wszystkich procedur. Za to Era zdecydowała się na wprowadzenie nowych, nieco niższych taryf w ofertach dla biznesmenów i użytkowników systemu mix (połączenie abonamentu z doładowywaniem konta). W ofercie dla biznesu operator wprowadził system pakietów kwotowych, co pozwala lepiej wykorzystywać pieniądze w firmie. Zamierza w ten sposób umocnić się na najbardziej lukratywnym rynku klientów korporacyjnych, gdzie obecnie najsilniejszy jest Plus. Na razie klientom sieci komórkowych pozostaje mieć nadzieję, że oferta Ery jest jaskółką, która zwiastuje wojnę cenową. Podobnej do tej, która wybuchła w 2004 roku, gdy na rynku pojawiła się Heyah - wówczas ceny usług dla właścicieli telefonów na kartę spadły prawie o połowę. Na razie operatorzy próbują dogadać się odnośnie do wzajemnych rozliczeń finansowych z tytułu nowej usługi, a to idzie im z wielkim trudem. - Niewykluczone, że nasi byli klienci, którzy zabiorą numer, nie będą mogli odbierać połączeń od abonentów TP SA. Zaskarżyliśmy już TP SA do Urzędu Komunikacji Elektronicznej - mówi Witold Pasek. Niestety, na prawo do przenoszenia numeru czekają jeszcze użytkownicy telefonów na kartę, a więc połowa z blisko 30 mln klientów polskich sieci komórkowych. Co prawda, nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, która w najbliższych dniach wejdzie w życie, obejmuje ich także tym przywilejem, ale wciąż brakuje kluczowego aktu wykonawczego. Ministerstwo Transportu i Budownictwa ma określić w nim sposób świadczenia usługi i warunki techniczne. Operatorzy domagają się co najmniej trzech miesięcy na przygotowanie, na co z kolei nie chce zgodzić się odpowiadająca za telekomunikację wiceminister Anna Streżyńska. I tak za opóźnienie w tej mierze zostaliśmy pozwani przez Komisję Europejską przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Nie tylko komórki Prawo do zachowania numeru przy zmianie operatora uzyskało od 1 stycznia również 12 mln abonentów sieci tradycyjnej telefonii. Choć operatorzy ustalili już opłaty za "odejście z numerem" (m.in. w TP SA kosztuje to 122 zł, Telefonii "Dialog" - 146,4 zł, w Netii - 73,2 zł), muszą jeszcze podpisać ze sobą odpowiednie umowy. O ile operatorzy alternatywni szybko dogadali się ze sobą, to z TP SA idzie im jak po grudzie. Na razie dominujący operator podpisał umowę tylko z działającym na rynku biznesowym Energisem. - Do końca stycznia chcemy sfinalizować porozumienie z największymi operatorami - powiedziała nam Grażyna Piotrowska-Oliwa, dyr. departamentu relacji regulacyjnych TP SA. Twierdzi, że klienci i tak mogą korzystać z uprawnienia, bo "istnieje gentelmen`s agreement, że nikt nie będzie utrudniał klientom przechodzenia do innej sieci". Jednak co innego mówi Marta Pietranik z biura prasowego Telefonii "Dialog": - Przyjmujemy wnioski od klientów TP SA, ale na razie są one "martwe". Klientom tłumaczymy, że czekamy na umowę z TP SA. To na razie tylko kilka osób tygodniowo - mówi Marta Pietranik. Mimo że wielu abonentów narzeka na usługi dominującej TP SA, zmian będzie tu znacznie mniej niż w przypadku sieci komórkowych. Dlaczego? Po pierwsze, możliwość zmiany jest ograniczona do obszaru danej strefy numeracyjnej (każda pokrywa się z dawnymi 49 województwami). Po drugie, konkurenci TP SA działają tylko na niektórych obszarach Polski. źródło: Gazeta.pl Strona 2 z 2 • Wyszukiwarka znalazła 45 rezultatów • 1, 2 |